Rash Al Khamai!

Parel van de Emiraten !

Maandag 9 september .Het begin van een afwisselende en spannende studiereis.
We hadden om 08.30 uur afgesproken op Schiphol. Uiteraard begint elke studiereis met een verrassing, deze keer de NS met een aantal treinen
die niet reden. Uiteindelijk was iedereen goed aangekomen op Schiphol en werden wij ontvangen door Mathieu van Emirates met een leuke
goodie bag. Allemaal inchecken, lekker koffietje drinken achter de douane en op weg naar het vliegtuig. We vlogen met een Boeing 777 en
hadden een ruim aanbod aan films gedurende de vlucht. Tussendoor een beetje eten en voor je het in de gaten had waren de 6,5 uur voorbij.
Eenmaal aangekomen hebben we weer een leuke stempel gekregen in ons paspoort. De koffers opgewacht en eindelijk konden we de echte
temperatuur gaan ervaren…! Wow, dat was schrikken…na een transfer van 1,5 uur waren we bij ons hotel, het Hilton Garden Inn. Nog even naar
Estland-Nederland gekeken met een kleine snack en daarna was het tijd om te gaan slapen!!

Dinsdag 10 september:
Pearl farm
Er was eens, in het Emiraat Ras al Khaimah, een zeer bevlogen parelduiker genaamd Abdullah.
Als klein kind was hij al enorm onder de indruk van de verhalen van zijn opa, die parelduiker was. Die verhalen hebben ervoor gezorgd dat
Abdullah 12 jaar geleden zijn eigen pearl farm heeft opgezet, waar jaarlijks duizenden oesters gekweekt worden voor de parels. Ondanks dat
‘slechts’ 60% van de oesters ook werkelijk parels oplevert, wordt ieder deel van de oester gebruikt en gaat er niets verloren.
Nu kregen wij tijdens een relaxt boottochtje door de mangroven de verhalen van Abdullah te horen. Onder het genot van diverse lokale
drankjes genoten we van de omgeving en kwamen we zelfs nog badende dromedarissen tegen.
Op de farm zelf vertelde Abdullah over de geschiedenis van het parelduiken, leerden we het verschil tussen natural pearls en gekweekte parels
en vertelde hij trots over zijn koffer waarin hij zowel de nalatenschap, met betrekking tot het parelduiken, van zijn opa als van zichzelf bewaart.
Daarnaast demonstreerde 1 van de medewerkers hoe een parelduiker te werk gaat. Voordat ze het water in gaan zetten ze een neusklem op,
beschermen ze hun vingers tegen de scherpe randjes van de oesters, hangen ze een mandje voor de oesters om hun nek en krijgen ze een
zware steen aan hun teen. Deze laatste zorgt ervoor, dat ze snel en zonder inspanning naar de bodem van de zee zakken om op ca 10m diepte
de oesters te kunnen pakken.

Het programma liep door de vele verhalen en het enthousiasme van Abdullah een beetje uit, maar het was bijzonder en leerzaam om iemandzo gepassioneerd te horen vertellen.
Na de lunch in het hotel te hebben genuttigd hadden wij wat vrije tijd. En wat is nou fijner dan met een boek bij het zwembad liggen? Maar ja
welk zwembad kies je dan? Er is keuze genoeg, en dan is er ook nog het strand. Voordat er een keuze gemaakt kon worden, was het al tijd om
ons bij de receptie te verzamelen voor onze citytour in RAK. De eerste stop doen wij bij het museum van RAK, gevestigd in een voormalig
militair fort wat daarvoor werd bewoond door een Engelse Commander. Sinds 1986 is dit fort in gebruik genomen als museum voor de
bedoeine cultuur. Het museum heeft een windtoren, dit is een soort aircosysteem en bestaat al honderden jaren. Daarnaast worden er allerlei
gebruiksvoorwerpen en jachtgerei getoond waarvan het oudste uit de steentijd stamt. De tweede stop is bij de oudste moskee in RAK. Deze
moskee heeft geen minaret, is al 239 jaar oud en heeft een oppervlakte van 900m3. Helaas voor toeristen is deze moskee niet van binnen te
bewonderen. Voordat wij terug rijden naar het hotel maken wij nog een paar stops om mooie foto’s te maken. Na een goede opfrisbeurt
vertrekken wij naar het Roatana Cove hotel voor een site inspection en een heerlijk buffet diner. Met een voldaan gevoel vertrekken wij naar
ons hotel waar wij gezellig napraten over vandaag en het ziplinen dat morgen op de agenda staat. Dit uiteraard wel onder het genot van een
heerlijke cocktail.

Woensdag 11 september:
Mocht je nog twijfelen of wij mensen kunnen vliegen dan zullen we jullie het antwoord nu geven. Ja dat kunnen wij!
Vandaag mochten we de langste en de snelste zipline ter wereld gaan ervaren de Jebel Jais. Hoe was het? Een once in a lifetime WOW!
De rit naar het visitors center is al mooi, door het ruwe berglandschap met wat verdwaalde geiten en hier en daar wat groene oases.
Dan begint het klaarmaken, ingespen, helmen op, rugzakje om en in ons geval Go Pro op de helm. Daarna met een klein busje naar het platform
waar de briefing plaatsvindt. Vanaf het platform (met glazen vloer) heb je al een geweldig uitzicht en dan begint het avontuur….
Na een push up om je in je matras te helpen word je losgelaten en vlieg je met een vaart van tussen de 120 en 170 kilometer per uur in ca. 2
minuten als een vogel naar het hangende platform. Wat een ervaring: adrenaline, emotie, letterlijk en figuurlijk loslaten, wij vonden het een
bevrijdende ervaring, een once in a lifetime maar repeaten mag zeker.
Het laatste stukje zipline ga je zittend en dan met de bus en een grote glimlach op je gezicht weer terug.
Dit is een ervaring die je iedereen (zonder al te erge hoogtevrees) gunt.

Oh ja, de mannen die je in je matras helpen en de briefing doen, geven je een groot gevoel van veiligheid door hun rust en expertise. Heel
belangrijk bij deze excursie en goud waard vonden wij.
Na onze geweldige Zipline ervaring stapten we weer in de bus voor de rit naar het volgende hotel waar we 2 nachten zouden gaan verblijven.
Het all inclusive resort Rixos Bab Al Bahr. Dit vijfsterren hotel ligt op Marjan Island, een landstrook met een aantal grote luxe resorts aan het
strand. Het hotel bestaat uit 6 piramides en heeft een tuin met zwembad met kindergedeelte en aan het strand is er een adult only infinity
zwembad. Hier hebben we geluncht in het buffetrestaurant. Er was keuze genoeg maar het voelde wel wat massaal aan. ’s Avonds is er wel de
mogelijkheid om na reservering te dineren in een van de 5 a-la-carte restaurants. Na de site inspection konden we naar onze kamers om ons op
te frissen en weer klaar te maken voor de volgende ervaring: de woestijn safari. Het genieten van de all inclusive dranken, waar sommigen van
ons zich erg op verheugden, moesten we dus nog even uitstellen.
De chauffeur met zijn busje stond weer, zoals ook de voorafgaande dagen, geduldig op ons te wachten voor het hotel. Door de hitte en hoge
luchtvochtigheid duurde het soms net even iets langer voordat iedereen weer opgefrist was en klaar voor het volgend onderdeel van het
programma, in dit geval de desert-safari. Omstreeks half vijf arriveerde wij in het Bedouin Oasis Camp midden in de woestijn. Wat is dit mooi en
zo onwerkelijk overal waar je kijkt zie je zand, prachtige oranje/bruine kleurschakeringen en vormen die reiken tot aan de horizon, het lijkt wel
of wij in een sprookje terecht zijn gekomen. Vriendelijke mensen staan ons al op te wachten en we worden hartelijk verwelkomd met een kopje
thee. De dromedarissen liggen lekker te luieren in de zon en wachten op klandizie, maar niet van ons. Helmen liggen klaar op een tafel. Quads
worden voor gereden en de schrik slaat sommige om het hart, alleen al de gedachte om met een quad door de woestijn te razen…………….
anderen zouden het wel leuk vinden maar gelukkig wordt toch een desert safari met gesloten 4W drives.
Er staan drie Toyota Land Cruisers voor ons klaar met Arabieren in witte gewaden en op blote voeten. Als iedereen een plek heeft gevonden, zit
en de gordel om heeft, wordt de Toyota gestart, gaat de Arabische muziek aan en begint Mohammed, in onze situatie, met vijf vrouwen in zijn
Cruiser aan voor ons een avontuur in de woestijn van Ras Al Khaimah, zijn speeltuin. Het gaat er heftig aan toe en foto’s maken of filmen vraagt
om de nodige behendigheid. De auto’s wachten op elkaar, maar “onze” Mohammed gaat zijn eigen gang en hoe langer we onderweg zijn hoe
leuker het wordt, zijn manoeuvres zorgen ervoor dat de auto af en toe geheel met zand bedekt wordt. Korte momenten voor een fotostop en
dan razen wij weer verder. Na een 45 minuten durende spannende en hobbelige rit over stijlen zandduinen zit het avontuur erop en heeft
Mohammed met zijn Cruiser weer nieuwe zandduinen gecreëerd en ons laten genieten van een avontuur in misschien wel de mooiste speeltuin
op aarde. De meesten van ons hadden dit avontuur voor geen goud van de wereld willen missen en ja het had nog wat langer mogen duren.
Wat was dit gaaf, jammer dat het voorbij is maar geen tijd om te treuren op naar het volgende programma onderdeel.
Het volgende onderdeel van het programma beginnen we met een inspectie van het Ritz Carlton Al Wadi Desert hotel en de falcon show. Dit 5-
sterren resort is gelegen te midden van de schoonheid van een beschermd natuurgebied van 1,235 hectare in de woestijn. De luxe villa’s,
geïnspireerd op de Bedoeïenenarchitectuur, beschikken over privé-buiten-zwembaden en adembenemend uitzicht op de omgeving. Daarnaast
heeft elke villa de beschikking over fietsen. Wij hebben gelet op de tijd 2 villa’s bekeken. De Al Rimal Pool Villa, 158m2 en de Al Sahari Tented
Pool Villa, 253m2. Beiden met uitzicht op de woestijn en de Al Sahari Tented Pool Villa, de naam zegt al, met een uitstraling van een tent door
een zeildoek dat over de villa gespannen is. Heerlijk onthaasten in alle rust luxe en comfort dat kun in het Ritz Carlton Al Wadi Desert.
Daarnaast biedt dit resort diverse soorten activiteiten in de natuur aan wat deze accommodatie ook aantrekkelijk maakt voor gezinnen met
kinderen. Na het bezoek aan de accommodaties hebben wij de valkenier nog even aan het werk gezien en bestond er de mogelijkheid om met
een valk op de hand foto’s te maken. Daarna was het tijd om terug te keren naar ons hotel voor het diner. Aansluitend werd er nog een
afzakkertje in de Cigar bar genomen en de diehards onder ons zijn los gegaan in de disco Inferno. Het was weer een bloedhete maar heerlijke
dag vol memorabele momenten in Ras Al Khaimah.

Donderdag 12 september:
Na heerlijk uitgeslapen te hebben en een goed ontbijt hebben we afscheid genomen van Mathieu. De dag begon in een oase van rust in The RitzCarlton Alhambra Beach.
Zowel wij als klanten worden met een bootje naar hun villa gebracht dat prachtig in het groen en aan het witte zand ligt. Een waar paradijs, de
foto’s zeggen genoeg…
In 15 minuten tijd ben je vanaf het Alhambra Beach in het gisteren bezochte Alwadi Desert. Beide resorts kunnen van elkaars faciliteiten
gebruik maken. Twee unieke belevenissen die je in deze meest exclusieve resorts kan ervaren in Ras al Khaimah.
Daarna gingen we richting Marjan Island (Marjan is Arabisch voor koraal) voor ons bezoek aan Smartline Bin Majid Beach Resort wat ook mooi
gelegen is aan het strand.
Na binnenkomst in de frisse en moderne receptie hebben we een aantal kamers bezichtigd in het nieuwe gedeelte. Dit resort is ook een leuk
verblijf voor kinderen met een fijn zwembad en glijbanen. In dit hotel hebben we mogen genieten van een heerlijke lunch in buffetvorm
waardoor dit hotel een perfecte prijs/kwaliteit heeft voor gasten.
Hier hebben we afscheid genomen van Alyssa, zij en het team van RAK TDA (tourism board) hebben deze bijzondere studiereis voor ons
mogelijk gemaakt. Met de bus terug naar het Rixos waar de groep zich splitst om deels naar Dubai te gaan en deels te genieten van wat vrije tijd.

Vrijdag 13 september. Het is vrijdag de 13e… Een ongeluksdag zou je denken. Een dag waarin alles fout kan gaan. Maar niets is minder waar.
Op deze ietwat risicovolle dag gaan we wat vroeger dan origineel op de planning zou staan naar de luchthaven. Of.., nee dat klinkt niet
helemaal zoals onze studiereis tot nu toe is verlopen. We maken deze keer een pitstop bij Dubai om, voor degene die gisteren niet zijn mee
geweest, deze prachtige Las Vegas achtige woestijn stad te leren kennen. Het is wel een beetje hush hush, want we hebben maar 1,5 uur. Dus
we stoppen bij de Dubai mall, zodat er voor iedereen iets te doen is. Ook voor de inmiddels ervaren Dubai bezoekers.
Dubai: Wauw… wat ben je mooi! In de directe omgeving vind je gebouwen, gebouwen en nog eens gebouwen, en de één nog hoger en
imposanter dan de vorige. Met (dure) winkels waar je uren door kan ronddwalen. Ook zonder iets te kopen. Window shoppen noem je dat. Echt
iets voor de Nederlander , of zoals we bekend staan in ieder geval.
In anderhalf uur kan je veel doen. Als je gericht zoekt. Als je er voor het eerst komt, dan moet je keuzes maken. Dus wat ga je dan doen? Zoveel
mogelijk opnemen. En dan bedoel ik geen geld. De meesten van ons waren verspreidden zich door de mall zodat ze het optimale uit het
winkelcentrum kunnen halen. Zo ik ook. Ik ben snel doorgelopen de Dubai aquarium en erna naar het einde van de mall waar de fonteinen en
de Burj Khalifa zich bevinden. Snel een foto… en door. Onderweg terug snel een foto en een milkshake en terug naar de bus.
In deze korte 1,5 uur heb ik een klein beetje beeld gekregen van de omvang, de sfeer en de stad ansicht Dubai.
De conclusie: Dubai is te kort om te bezoeken in 1,5 uur. Maar het is het perfecte voorproefje voor als je weer terug wilt. En dat wil ik!
We moeten er helaas toch aan geloven: De terugvlucht. Iedereen door de douane, en terug naar het ietwat koelere Nederland.
Bedankt Ras al Khaimah, bedankt Dubai; voor deze fantastische ervaring!