Rob Land Studiereis Kreta

Studiereis Kreta met Corendon
22-26 april 2024

studiereizen

Het is weer even geleden sinds ik aan een studiereis heb deelgenomen. Ik vind het leuk om op studiereis te gaan. Ondanks het soms zware programma waarin we meerdere hotels per dag bezoeken. We worden rondgeleid en luisteren naar de eigenaar die zijn hotel, de leuke extra’s en kamers aanprijst. Het leuke voor mij is dat ik een paar dagen onder collega’s ben. Ik kan de hele dag met andere vakidioten praten over mijn geliefde vak: reizen verkopen. En natuurlijk is het ook heerlijk om even weg te zijn uit Nederland. Ik geniet van het warme land en de mensen die er wonen.

Op de eerste plaats een uitgelezen kans om meer te leren over een leuk vakantiegebied. Ik merk na zo’n reis dat ik mijn klanten beter kan informeren. Ik weet dan welk hotel het beste past bij de vraag van de klant. Denk hierbij aan: ligging, uitstraling, zwembaden en nog meer nuttige aandachtspunten. In dit stuk geef ik je een paar leuke tips cadeau!

Kreta

Dit keer gaat de reis naar de meest geliefde kant van Kreta. Het noorden van het meest zuidelijk gelegen Griekse eiland. Ook wel bekend door het uitgaansstadje Chersonissos voor de fervente stappers onder ons. Kreta is 260km lang en 70 km breed op het breedste stuk. Een groot eiland dus. Ik kwam er achter dat Kreta veel te bieden heeft. Meer dan de bekende stranden en witte huisjes. …En oh oh Cherso, voor wie het programma ooit gezien heeft.

Rob Land tijdens studiereis met Corandon naar Kreta, Griekenland
Rob land op reis met Corendon naar Kreta, dag van aankomst
drie Griekse Filosofen op een rijtje

Dag 1

Aankomst in herakilon. Als we rond half 2 de luchthaven verlaten is het al 25 graden. 15 meer dan toen we met het vliegtuig van Corendon vertrokken uit Amsterdam! We krijgen meteen rondleidingen in 2 hotels en ‘s avonds gaan we op eigen houtje Cherso ontdekken. Het is nu april en het voorseizoen staat op het punt te beginnen. De temperatuur in Griekenland is in de winter rond de 16 graden. Op dit moment is het echter al tussen de 20 en 30 graden, echt lekker warm. De kroegjes en eettentjes gaan deze week weer volop open, maar van het drukke uitgaansleven is nog geen sprake. Ben je daar naar op zoek, dan kun je hier van genieten na de schoolexamens, vanaf juni ongeveer.

Hotels Chersonissos

We bezoeken hotel Horizon Beach en het boetiek hotel Theodora. Theodora is een echt familie hotel. Dit hotel een echte aanrader. Het hotel heeft een fijne ligging. Door de warme ontvangst van de twee nog jonge eigenaressen voel ik me erg welkom.

Eten en drinken

Na het diner gaan we naar het bergdorpje Koutouloufari. Het is gezellig druk is bij het Griekse Restaurant Esperons. We genieten van de gezellige sfeer met de Nederlandse eigenaresse Evelien (tip!). We laten het eten zakken. Vanaf het restaurant kuier je bergafwaarts in een half uur het hart van Chersonissos binnen.

Daar sluiten we de avond af met een lekkere cocktail. We nemen de taxi terug naar ons hotel: Grand Holiday Resort. Om 24u val ik dankbaar in slaap om uit te rusten van de lange dag die al om 3:45u begon.

zittend bij de fontein
groepsreis studiereis Kreta

Dag 2

Het ontbijtbuffet sla ik over vandaag. De bus staat op ons te wachten en brengt ons naar 3 hotels van de bekende keten Mitsis. Van hotel naar hotel. Onderweg worden we getrakteerd op een mooi uitzicht op zee aan de ene kant en bergen aan de andere kant. Er ligt zelfs nog hier en daar sneeuw op de bergen. Wat ziet Kreta ziet er mooi uit! Het is een aanrader om een auto te huren en zelf het eiland te verkennen als je dit eiland bezoekt. De wegen zijn niet al te kronkelig, dus goed te doen. Kreta is mooi en groen. Het is hier ‘s winters niet heel warm en het regent die maanden regelmatig. In de zomer profiteert het eiland van de stroompjes en beekjes en houdt Kreta het water vast in de grotten. Dat is nodig, want in de zomer valt er op Kreta juist weinig regen.

Mitsis Hotels

We gaan eerst naar hotel Mitsis Cretan Village en daarna bezoeken we Mitsis Royal Mare.

Mitsis Cretan Village is een leuk familiehotel in bungalow stijl met veel faciliteiten. Mitsis Royal Mare is een luxe hotel wat vooral bekend staat vanwege de uitgebreide Spa en Thalasso(zeewater) faciliteiten. Beide hotels zijn op basis van Ultra All Inclusive. Daarnaast kun je gratis gebruik maken van de a la carte restaurants.

Het laatste hotel is Arina Beach. Dit hotel is onlangs helemaal gerenoveerd en het ziet er spik en span uit en komt fris en modern over. De kamers zien er uit om door een ringetje te halen.

bussen
zwembad en zeezicht

Herakilon

Na het hotelbezoek en lunch in Arina Beach, vertrekken we weer met de bus. We gaan een bezoek brengen aan Heraklion. Het is een leuke stad voor een kort bezoek. We hebben heerlijk gegeten in een echt Grieks Restaurant: Peskesi (Tip!)

klanten

We zijn om 20:15 terug bij het hotel. Op mijn kamer heb ik nu tijd om klanten te beantwoorden en zelfs nog een mooie een reis te boeken.

Na het gezamenlijk diner spreek ik een klant die toevallig ook in dit hotel verblijft. Bij aankomst heb ik bij de receptie een mooie ruime familiekamer voor ze kunnen regelen. Een service die makkelijk te realiseren is als je in hetzelfde hotel zit!

Dag 3

Grecotel keten

Vandaag staan er diverse hotel bezoeken op de planning van de bekende keten Grecotel. Het eerste hotel is Grecotel Marina Palace in het dorpje Panormo. De ontvangst is erg hartelijk in dit geweldige hotel. Dit hotel is speciaal aan te raden voor families met grote en kleine kinderen omdat het zeer geschikt is vanwege het mooie grote waterpark. De lunch hier is niet heel uitgebreid maar erg lekker!

Het 2e hotel is Grecotel Plaza Beach House in Rethymnon. Dit is ook een mooi hotel, veel kleiner en op basis van logies met ontbijt. De ligging is centraal in Rethymnon.

drie Griekse Filosofen op een rijtje
hotel met zwembad Kreta
vrolijke straatjes op Kreta, Rob Land Reizen

Bezoek aan Rethymnon

Voor de echte leuke straatjes, winkeltjes, barretjes, en restaurants ga je naar het oude gedeelte van Rethymnon vlakbij de vissershaven. Wij hebben daar 1,5 uur vrije tijd en vermaken ons prima! We dwalen door leuke straatjes met vrolijke balkons. Er zijn veel leuke winkeltjes en restaurants. Bij het brede zandstrand is een mooie boulevard. Aan de haven kun je heerlijk vis eten in een van de gezellige (vis)restaurantjes.

Luxe Hotels

Na deze leuke middag rijden we terug met de bus naar ons nieuwe overnachtingshotel: Grecotel Creta Maris. In dit hotel starten we ook weer met een rondleiding. We houden we nog 3 kwartier over om ons op te frissen.

Om 19:00u rijden we naar ons laatste hotelbezoek: Grecotel LuxMe White Palace waar we na de rondleiding ook dineren. Dit hotel straalt pure luxe uit en de service is uitstekend. De kamers zijn van hoge standaard en voor de liefhebbers van echte luxe. Een weekje in dit hotel kost al snel 2000 euro pp. Er is in dit hotel een dresscode en iedereen ziet er daarom op zijn/haar best uit. We maken van de gelegenheid gebruik om een groepsfoto te maken!

Groepsfoto studiereis kreta met Rob Land Reizen
hotelkamer

Bij het diner is er een aparte wijnproeverij om je favoriete wijntje te bestellen. Dit is zelfs voor mij een unieke ervaring en het maakt de avond helemaal af.

Na het diner rijden we weer terug naar ons hotel. Iedereen is uitgeteld en we liggen er op tijd in.

Dag 4

Vandaag hebben we een relatief rustig dagje. We worden pas om 12:00u opgehaald en dat geeft mij nog de tijd om een paar uurtjes te werken. Tijdens deze uurtjes hoef ik zelfs niet van mijn kamer om te ontbijten, want het staat nog vol met lekkere bladerdeeg hapjes, aangeboden door het hotel.

Het mooie Chania

De mooie rit naar Chania duurt circa 1 uur. We hebben bijna 3 uur de tijd om deze leuke stad te ontdekken en daar te lunchen. Omdat ik zoveel mogelijk van Chania wil zien, ga ik gelijk aan de wandel. Het is gezellig druk in de ‘Old Town’ waar mijn wandeling start. Daarna loop ik door kronkelweggetjes en veel leuke smalle straatjes om uiteindelijk bij de haven uit te komen. Hier zijn veel leuke barretjes, restaurantjes en livebandjes, ik krijg er echt een vakantiegevoel van!

straatjes van Chania
plein vol vrolijke mensen op terrasjes, spelende kinderen en straatmuzikanten. Kreta tijdens studiereis met Rob land Reizen
haven met visser

(tip!) Het authentieke, sfeervolle stadje Chania eindigt voor mij op nummer 1 van mooiste stadjes die ik bezocht heb op Kreta.

De laatste uurtjes

De meeste mensen van deze studiereis zijn inmiddels aan het lunchen en ik krijg de locatie door van mijn collega’s. Het restaurant ziet er prima uit. Het is eenvoudig en de bediening laat lang op zich wachten. Het kan ons niet schelen, want we hebben het samen erg naar onze zin op dit sfeervolle terrasje.

Er is zelfs nog tijd over voor een biertje op weer een ander terras. Daarna vertrekt de bus naar ons hotel.

We hebben nog ruim de tijd om een duik te nemen in het (nu nog koude) zwembad. Ik pak mijn koffer voor de laatste keer in. Deze avond sluiten we gezamenlijk af in het visrestaurant voor een heerlijk diner.

Dag 5

Einde van een mooie reis

Nog even kunnen we genieten van het zonnetje, het is hier nog steeds boven de 20 graden. Daarna is het wachten en vertrekken we met het vliegtuig van Corendon keurig op tijd naar Nederland. We moeten even wennen aan de temperatuur van 10 graden.

Conclusie

Ik heb genoten van Kreta met zijn schilderachtige dorpjes, gezelligheid en prachtige stranden. Het was een mooie reis en terugkijkend zie ik dat ik nog veel niet heb gezien en gedaan. Het eiland is heerlijk om net als wij gedaan hebben, langs dorpjes en boulevards te flaneren. Je kunt hier genieten als je houdt van zonnen en zwemmen.

Ik had graag een mooie wandeling gemaakt. Zo lijkt het me prachtig om een wandeling te maken langs een van de bergkloven in het binnenland. Ik had graag een grot bezocht en een boottocht gemaakt langs de kust om te zeevissen. In 5 dagen kunnen we natuurlijk niet alles doen. Al hebben we veel gedaan, toch was onze reis te kort om alles te ontdekken. En al helemaal omdat die dagen gevuld worden met rondleidingen in verschillende hotels.

Houd jij van actie? Laat je dan verrassen door dit veelzijdige eiland! Stort je in een wilde safaritocht op een quad, scheer met een catamaran langs de grillige kust. Of duik al snorkelend samen met de schildpadden in het azuurblauwe water!

groepsfoto studiereis Kreta Griekenland

kijk hier om meer te lezen over kreta: website Kreta Verkeersbureau
Wil jij ook naar Kreta? vraag hier naar je gewenste reis of kijk in ons aanbod